V rámci podmienok sľúbenej dotácie na začiatku tohto roka nastali nečakané zmeny. Sumu, ktorú neverejní poskytovatelia dostanú na sociálne služby od ministerstva, im má kraj podľa vyjadrení neverejných stiahnuť z už schváleného rozpočtu. V konečnom dôsledku dostanú neverejní na klienta toľko isto, ako pred tým. Kompetentní argumentujú, že tak budú VUC-ky schopné zafinancovať poskytovanie sociálnych služieb u neverejných poskytovateľov pre viacerých klientov. S navýšením financií na klienta sa ale nepočíta. Neverejní dostanú rovnako ako pred tým, akurát že z dvoch zdrojov. Klientom sa tak platby neznížia, budú platiť za sociálne služby rovnako ako doteraz. Okrem toho samotné VUC-ky nevedia garantovať, že keď im zostane viac peňazí, že by sa čakacie lehoty na poskytnutie sociálnej služby klientom skrátili.
Pred niekoľkými dňami VUC-ky poslali list neverejným poskytovateľom s dátumom 15.1.2014 s výzvou na podanie žiadosti o poskytnutie „mimoriadnej dotácie" na podporu vybraných sociálnych služieb. Po splnení podmienok im bude poskytnutý finančný príspevok ako transfer v súlade so zmluvou medzi VUC-kou a zariadením. Háčik je len v tom, že k žiadosti je potrebné doložiť potvrdenia z daňového úradu, Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní, kde vybavenie potvrdení trvá formálne aj 30 dní. Ako to majú neverejní stihnúť do dátumu 30. januára 2014, ktorý je uvedený priamo v spomínanom liste?
Komu sa dotáciou ide pomôcť? Dostanú neverejní viac peňazí na klienta? NIE. Klientom sa znížia platby? NIE? Vylepší sa imidž VUC-kám, že zabezpečia poskytovanie sociálnych služieb viacerým klientom? ÁNO. Tak potom netreba zavádzať verejnosť, ktorá si myslí, aké je ministerstvo voči neverejným poskytovateľom „štedré". Diskriminácia klientov u neverejných poskytovateľov a nedostatočné financovanie sociálnych služieb pretrváva i naďalej.
Preto nazývajme veci pravým menom.